NYHED – gratis metakognitivt hæfte til teenagere med depression

Er du forælder til en teenager med depression, der skal eller er i gang med metakognitiv terapi, kan hæftet her give et lærerigt indblik i behandlingen. Måske er du og teenageren igang med de indledende overvejelser og har brug for mere viden om behandlingen til unge, før I beslutter jer for metakognitiv terapi. Du kan også være psykolog, der har teenagere med depression i metakognitiv behandling – eller bare er nysgerrig på metakognitiv terapi til unge med depression.

Uanset om du er forælder eller psykolog, kan hæftet være en hjælp for teenagere med depression. Som det fremgår af forordet – som du kan læse længere nede på siden – er det ikke et selvhjælpshæfte. Det er et oplysningshæfte målrettet unge med depression. Med hæftet i hænderne kan de i ro og mag blive klogere på metakognitiv terapi.

Hæftet er for unge, der allerede har en depressionsdiagnose, og som af læge eller psykolog har fået undervisning i depression. Derfor er der ikke en længere beskrivelse af depression i hæftet. Men du kan læse mere om formål og indhold i forordet her på siden. Hæftet kan du downloade lige her:

Hvad er metakognitiv terapi – et oplysningshæfte til teenagere med depression

Du kan også læse om et hæfte om metakognitiv terapi til overbekymrede og angste teenagere

Forord
Det her hæfte er skrevet til dig, der er teenager med depression. Du har været forbi en læge og måske en psykolog, der har vurderet, at dit humør er så trist og nedtrykt, at du er deprimeret. Du er i gang eller skal i gang med psykologisk behandling. Eller måske er du i tvivl, om psykologisk behandling kan hjælpe dig. Uanset hvor du befinder dig på behandlingsvejen – før eller under – så har nogen tænkt, at den behandlingsmetode, vi kalder metakognitiv terapi, måske er noget for dig.

Af hvad for en fisk, spørger du måske – meta-hvad-for-noget? Og det er lige præcis grunden til, at jeg har skrevet hæftet – så du kan få svar på meta-hvad-for-noget-spørgsmålet?

Jeg regner med, at du allerede ved, hvad en depression er. Det har lægen eller psykologen beskrevet for dig og dine forældre. Kort fortalt er du deprimeret, når dit liv er præget af trist- og nedtrykthed, og du har begrænset lyst til aktiviteter, du tidligere nød og dagligt vågner op til en dag præget af træthed og manglende energi – hvis du overhovedet får sovet. Og hvis du er optaget af selvbebrejdelser, skyld, lavt selvværd og ikke tror på dig selv, mens selvmordstanker måske er blevet daglige gæster i dit triste sind – så er du deprimeret, og hæftet kan være en hjælp for dig.

MEN, det er ikke et selvhjælpshæfte. Depression er en alvorlig sag, og du skal altid søge hjælp hos en voksen, hvis du mistænker dig selv for at være depressiv. Men hæftet kan være en støtte for dig, der er i gang eller skal i gang med metakognitiv terapi. Eller bare vil vide, hvordan psykologer behandler depression med metakognitiv terapi.

Jeg præsenterer dig for de grundlæggende principper i metakognitiv terapi, men det kan ikke erstatte den behandler, der skal guide dig igennem behandlingsforløbet. Hæftet giver mulighed for, at du i ro og mag kan sætte dig ind i metakognitiv terapi, så du er forberedt på, hvad der kan ske i behandlingen. Læser du hæftet undervejs i behandlingsforløbet, hjælper det med at huske på, hvad formålet med de mange spørgsmål og øvelser er.

Jeg beskriver principperne, men psykologer er forskellige og bruger forskellige eksempler og øvelser. Så det er ikke sikkert, at din psykolog benytter sig af de samme spørgsmål og øvelser, der er beskrevet i hæftet. Depressive mennesker er jo også forskellige, så det kan være, du har nogle andre behov, end dem der er beskrevet i hæftet. Så må du og din behandler omkring de behov. Det gør ikke spor – målet med terapien og meningen med de forskellige øvelser er stadig grundlæggende de samme. Og det hjælper hæftet dig med at få indblik i.

Ikke flere indledende ord herfra. Du skal i gang med at læse, så jeg vil ønske dig god fornøjelse og håber, du bliver klogere på metakognitiv terapi og kommer ud af din depression med hjælp fra din behandler. God fornøjelse.

Hilsen

Jens Henrik Thomsen
Psykolog

Forrige indlœgNœste indlœg