Når det aldrig er godt nok


Emma knokler virkelig med sine skoleting. Hun bruger så meget tid på dem, at hun aldrig har tid til at være sammen med sine veninder. Og efterhånden er de holdt op med at ringe til hende. For hun kan alligevel aldrig lege.

Perfektionistiske børn og unge stiller alt for store krav til sig selv. Det får negative konsekvenser, når de altid stræber efter det perfekte resultat. De bliver angste, handlingslammede og triste. Når det aldrig er godt nok tilbyder indsigt og værktøjer til at få noget godt ud af sin perfektionisme

Gennem bogen følger læseren tre børn. På hver deres måde lever de en hverdag, der efterhånden er blevet så besværlig, at den truer med at ødelægge alt for dem. Men ved at anvende de teknikker, som forfatteren anbefaler, finder de vej ud af perfektionismens klør.

Bogen er skrevet direkte til børnene og de unge selv, men det anbefales, at de læser den sammen med en voksen.

Bogen er udgivet på Forlaget Frydenlund, hvor den også kan bestilles.

2. og opdateret udgave af bogen er på vej og forventes udgivet i løbet af 2018

Anmeldercitater

“Denne bog er en lille perle. Jens Henrik Thomsen har mestret kunsten at forklare noget indviklet på en god og forståelig måde uden at tale ned til læseren. […] Bogen kan med stort udbytte læses af lærere og pædagoger og derfor stå på ethvert lærerbibliotek på skolen”.Karakteren 12 i AKTbladet
“Bogen giver viden og gode værktøjer til barnet eller den unge, som lider af perfektionisme og præstationsangst, både i form af eksempler og faktuel information. [ …] Det virker som om forfatteren virkelig møder barnet/den unge med disse udfordringer.[ …] Det er bestemt en bog, jeg vil tage med og præsentere både for de unge jeg skal arbejde med og for de voksne, som er i berøring med samme”.Bettina Østerby, psykomotorisk terapeut
“God oplevelse at læse den. Den er helt klar brugbar i praksis af lærere, pædagoger og kontaktpersoner til unge sårbare med høje krav til sig selv”.Louise Lomborg, underviser
“Bogen er helt nede på jorden både sprogligt, hvor forfatteren gør sig den umage, at oversætte en række faglige begreber til beskrivelser i børnehøjde, men også praktisk i det, der anvises en konkret vej ud af perfektionismens tyranni. En fin, konkret og anvendelig bog, som tager fat i hornene på en alvorlig selvværdsforstyrrer” Josua Christensen, lærer, master i børne- og ungdomskultur, æstetiske læreprocesser og medier (MBU), faglig konsulent i Frie Skolers Lærerforening (FSL)