Når det aldrig er godt nok, 2. udgave

Med kognitiv adfærdsterapi viser bogen, hvordan børn og unge slipper af med store krav om at gøre alting perfekt. Og de voksne får redskaber til at støtte.


Når det aldrig er godt nok, 2. udgave - Med kognitiv adfærdsterapi viser bogen, hvordan børn og unge slipper af med store krav om at gøre alting perfekt. Og de voksne får redskaber til at støtte.

Perfektionistiske børn og unge stiller alt for store krav til sig selv. Det får negative konsekvenser, når de altid stræber efter det perfekte resultat. De bliver angste, handlingslammede og triste.

Bogen følger tre børn, som på hver deres måde lever i en hverdag, der er blevet så besværlig, at den truer med at ødelægge alt for dem – venskaber, skolegang og fritidsliv. Vi følger med, når børnene kaster sig over deres perfektionisme med udfordrende spørgsmål og eksperimenter.

Perfektionismen insisterer på, at vejen til det gode liv går gennem det polerede udseende og de perfekte resultater. Bogen viser, hvor løgnagtig denne påstand er. Gennem udvalgte teknikker fra kognitiv adfærdsterapi tilbyder den børnene værktøjer til at komme ud af perfektionismens ødelæggende greb.

Bogen er skrevet til børn og unge mellem 7 og 14 år. Ved at læse bogen sammen bliver både børn og voksne klogere på, hvad perfektionisme er, og gennem bogens øvelser lærer I at minimere perfektionismen trin for trin.

Køb her

Når det aldrig er godt nok, 2. udgave - Med kognitiv adfærdsterapi viser bogen, hvordan børn og unge slipper af med store krav om at gøre alting perfekt. Og de voksne får redskaber til at støtte.

Denne bog er en lille perle. Jens Henrik Thomsen har mestret kunsten at forklare noget indviklet på en god og forståelig måde uden at tale ned til læseren. […] Bogen kan med stort udbytte læses af lærere og pædagoger og derfor stå på ethvert lærerbibliotek på skolen.

- Karakteren 12 i AKTbladet

Bogen giver viden og gode værktøjer til barnet eller den unge, som lider af perfektionisme og præstationsangst, både i form af eksempler og faktuel information. [ …] Det virker som om forfatteren virkelig møder barnet/den unge med disse udfordringer.[ …] Det er bestemt en bog, jeg vil tage med og præsentere både for de unge jeg skal arbejde med og for de voksne, som er i berøring med samme.

- Bettina Østerby, psykomotorisk terapeut

God oplevelse at læse den. Den er helt klar brugbar i praksis af lærere, pædagoger og kontaktpersoner til unge sårbare med høje krav til sig selv.

- Louise Lomborg, underviser

Bogen er helt nede på jorden både sprogligt, hvor forfatteren gør sig den umage, at oversætte en række faglige begreber til beskrivelser i børnehøjde, men også praktisk i det, der anvises en konkret vej ud af perfektionismens tyranni. En fin, konkret og anvendelig bog, som tager fat i hornene på en alvorlig selvværdsforstyrrer.

- Josua Christensen, lærer, master i børne- og ungdomskultur, æstetiske læreprocesser og medier (MBU), faglig konsulent i Frie Skolers Lærerforening (FSL)

Vi kan helt klart anbefale bøgerne, som vi synes er lette at forstå, og som er skrevet med et anerkendene sprog, med forståelse for de udfordringer et barn med angst oplever.

- Foreningen for børn med angst

Medlem af Dansk Psykolog Forening